May 14
Posted in rockefellar, population council, asian journal, tzw, testosteron, piersi, serca, autorzy, pap, ym, cholesterol, tego, pod, beta |

Składnik soi, znany głównie ze swojego prozdrowotnego działania, hamuje aktywność enzymów zaangażowanych w produkcję testosteronu u ludzi - ostrzegają naukowcy z USA na łamach pisma "Asian Journal of Andrology". Izoflawony to naturalne fitoestrogeny roślinne, które korzystnie wpływają na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie, między innymi przeciwdziałają rozwojowi nowotworów piersi oraz okrężnicy i prostaty, wpływają na różnicowanie się komórek i chronią przed skutkami chemioterapii, a także zapobiegają chorobom serca. Pod względem chemicznym izoflawony są bardzo podobne do żeńskiego hormonu - estrogenu. Zdolność jąder do produkcji męskiego hormonu płciowego - testosteronu zależy od aktywności enznymów , które przekształcają cholesterol w testosteron. Renshan Ge wraz z zespołem z Rockefellar Population Council w Nowym Jorku wykazał, że jeden z izoflawonów sojowych tzw. genisteina bezpośrednio hamuje aktywność enzymu dehydrogenazy 3 beta hydroksysteroidowej, która razem z innymi hormonami umożliwia reakcje syntezy testosteronu. Skutkiem jest zahamowanie wydzielania tego hormonu przez jądra. Jak podkreślają autorzy pracy teraz niezbędne będzie określenie wpływu spożywanej w diecie soi na czynność jąder.(www.naukawpolsce.pap.pl)
May 14
Posted in |

Kobiety z cukrzycą typu 2, które jedzą duże ilości otrąb, są mniej narażone na zgon niż pacjentki, których dieta jest uboga w ten produkt - wynika z pracy, która publikuje pismo "Circulation". Zdaniem jednego z autorów badań, dr. Lu Qi z Uniwersytetu Harvarda, wyniki te są bardzo obiecujące, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że pacjenci z cukrzycą mają dwu- lub trzykrotnie wyższe ryzyko choroby układu krążenia i przedwczesnego zgonu w porównaniu z ogólną populacją. Badacze przeanalizowali dane dotyczące 7 tys. 822 kobiet, u których po 30. roku życia zdiagnozowano cukrzycę typu 2. Jest to zaburzenie w metabolizmie glukozy, które nie jest spowodowane zniszczeniem wysepek trzustki, ale spadkiem wrażliwości tkanek organizmu na insulinę, tj. hormon regulujący poziom glukozy we krwi. Ten najczęstszy typ cukrzycy, silnie związany z nadwagą oraz brakiem ruchu, dotyka przeważnie osób w wieku średnim i starszym. Wszystkie badane pacjentki były pielęgniarkami biorącymi udział w szeroko zakrojonym studium amerykańskim pt. Nurses' Health Study (NHS), które rozpoczęło się w 1976 r. Kobiety co dwa lata wypełniały ankiety na temat historii swoich chorób oraz elementów stylu życia, a co cztery lata wypełniały ankiety dotyczące spożycia różnych pokarmów. Stan zdrowia uczestniczek śledzono przez 26 lat; w tym czasie odnotowano 852 zgony, z czego 295 miało związek z chorobami układu krążenia. Analiza - w której uwzględniono wiek - wykazała, że panie, które jadły najwięcej produktów z pełnego ziarna, tj. otręby, kiełki oraz włóknik zbóż, były mniej narażone na zgon z powodu choroby układu krążenia oraz na zgon z innych przyczyn w porównaniu z kobietami, które spożywały najmniejsze ilości tych produktów. Jednak, gdy naukowcy wzięli pod uwagę szereg elementów stylu życia, jak palenie papierosów czy aktywność fizyczną, okazało się, że jedynie spożycie otrąb miało istotny statystycznie wpływ na spadek ryzyka zgonu. (www.naukawpolsce.pap.pl)
May 14
Posted in bellona, quot, pod, dawnej |

"Pod wspólnym niebem - Narody dawnej Rzeczypospolitej" - publikację opisująca narody dawnej Rzeczypospolitej, ich liczebność, rozmieszczenie geograficzne, strukturę społeczną, wkład w życie polityczne i kulturę szlacheckiej Rzeczypospolitej - zaprezentowały podczas Warszawskich Targów Książki Muzeum Historii Polski i wydawnictwo Bellona.
May 14
Posted in |

Prof. Stanisław Sołtysiński - jeden z najwybitniejszych polskich prawników - otrzymał tytuł doktora honoris causa Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uroczystość miała miejsce 13 maja.
May 14
Posted in dr hab, pap, wenus, centrum, pod |

W najbliższą sobotę i niedzielę będziemy mogli zobaczyć efektowne i bliskie złączenie na niebie młodego Księżyca i Wenus - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.
May 14
Posted in warszawskiego, roku, polska, tego, od |

Osiem państw komunistycznych Europy Środkowej i Wschodniej, w tym Polska, podpisało 14 maja 1955 roku w Warszawie sojusz polityczno-wojskowy, określany jako Układ Warszawski. W tym roku mija 55 lat od tego wydarzenia.
May 14
Posted in dr hab, rektor, nauka, prof dr, imprezy, fur, pk, serwis, festiwal nauki |

Oficjalnego otwarcia X Festiwalu Nauki w Krakowie dokonał w czwartek rektor Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak. W uroczystej inauguracji na krakowskim Rynku uczestniczyli przedstawicieli władz miasta i rektorzy krakowskich szkół wyższych. Jednym z patronów medialnych imprezy jest serwis Nauka w Polsce - Polskiej Agencji Prasowej.
May 14
Posted in |

Uniwersytet Warszawski zajął pierwsze miejsce w Rankingu Szkół Wyższych w 2010 r. organizowanym przez miesięcznik edukacyjny "Perspektywy" i dziennik "Rzeczpospolita". Kolejne miejsca zajęły: Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Powi:
Minister nauki wsparła projekt centrum badań napędów lotniczych Romantyczna Noc Muzeów na Zamku w Malborku
May 14
Posted in laboratorium, mln, polonia, aero, centrum |

Minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka podpisała w czwartek z konsorcjum Polonia Aero umowę o wsparciu finansowym - w wysokości 165 mln zł - projektu Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych w Zielonce k. Warszawy. Ma to być największe i najnowocześniejsze na świecie centrum badań napędów lotnicznych.
May 14
Posted in muzeum |

"Muzeum Podbija Serca" to tytuł akcji, którą w ramach tegorocznych obchodów Nocy Muzeów (15/16 maja) organizuje Muzeum Zamkowe w Malborku. Nocnemu zwiedzaniu średniowiecznej twierdzy będzie towarzyszyć liryczny akompaniament muzyczny i romantyczne scenki aktorskie.